گسترش شبکه های ارتباطی، نحوه ارتباط افراد با هم را عوض کرده و به تبع آن، نام گذاری و ابزار آن هم تغییر کرده است. در این بین اهمیت نامگذاری در استارتاپها هم از اهمیت ویژهای برخوردار است چراکه نام ثبتی شرکت معمولاً آدرس وب سایت و همان نامی است که مشتریان میشناسند. به همین دلیل در این مقاله چند مورد از مواردی که در نامگذاری استارتاپهای باید رعایت شوند را بیان کردهایم:
اسم شرکت شما معمولاً آدرس URL شما است برای همین دلیل حتماً باید آن را کوتاه انتخاب کنید. این موضوع ثابت شده است که در زمینه انتخاب نام، تعداد حروف آن بهتر است ٧ یا کمتر باشد و اگر نام دامنه به ١٠ حرف برسد، بازدید کنندگان وبسایت تا ٧ درصد کاهش خواهند یافت. به عبارت دیگر، هر حرفی که به ٧ کارکتر دامنه افزوده شود، ٢ درصد از بازدید کنندگان وبسایت را کاهش میدهد.
اهمیت نام گذاری، شرکت ها را به سمت انتخاب نامهای کوتاه و به یاد ماندنی میبرد در ذهن مخاطب ماندگار شوند حتی اگر این نام ساختگی باشد و ارتباط و معنای دقیقی هم نداشته باشد. اما این روند ممکن است شما را مجبور کند هزینه زیادی برای معرفی فعالیتتان صرف کنید. به همین دلیل بهترین راه که البته آسان هم نیست، انتخاب اسمی است که هم به یاد ماندنی باشد و هم توضیح دهنده فعالیتتان.
با رواج سیستم های کنترل صوتی موبایل ها مثل سیری، تلفظ آسان اسامی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. بنابراین توصیه میشود نامی انتخاب کنید که همانطور که تلفظ می شود، نوشته شود تا باعث اشتباه کنترل کننده های صوتی نشود.
کاربران امروزی می خواهند با یک نگاه به صفحه موبایلشان، متوجه شوند شما دقیقاً چه کاری می کنید و نام شما و طرز نوشتن آن، بخش زیادی از این توضیح را به آنها می دهد. موضوعی که آن را “روانشناسی ادراکی” می گویند.
درست است که نام گذاری یک استارتاپ بسیار اهمیت دارد ولی اهمیت آن کمتر از تولید یک محصول خوب است. حتی برخی کارشناسان بازاریابی معتقدند که نام و لوگو اهمیت زیادی ندارد و آنچه که باعث شهرت شما می شود مطلوبیت حاصل از مصرف محصولتان و کیفیت آن است که میتواند یک نام را به شهرت برساند. البته این به معنی کم اهمیت بودن نامگذاری نیست. صرفاً وقت زیادی را برای نامگذاری به هدر ندهید.
هیچ گاه برای انتخاب اسم از Name Generatorها استفاده نکنید چون کامپیوترها ادراک زبان شناسی ندارند. در نام گذاری بر “رای گیری” تمرکز نکنید و آن را ملاک قرار ندهید. این یک فرایند دموکراتیک نیست چون مردمی که رای می دهند دانش تجاری و زبان شناسی ندارند. یک موضوع مهم این است که نام انتخابی شما برای رضایت مشتریانتان است پس هیچگاه ترجیحات خود را با ترجیحات مصرف کننده اشتباه نگیرید.
یک موضوع مهم در انتخاب نام مناسب حق مالکیت معنوی است! قبل از انتخاب اسم، آدرس های دامنه و اسامی تجاری مشابه خودتان را کنترل کنید و حتی نام مورد نظر خودتان را در گوگل سرچ کنید تا مطمئن شوید این نام قبل از شما انتخاب نشده باشد. و در آخر از نام های کلی بپرهیزید. نباید یک اسم عمومی، کلی و عادی برای شرکتتان انتخاب کنید، بلکه باید یک اسم به یاد ماندنی و غیرعادی انتخابتان باشد تا برای مخاطبان تازگی داشته باشد و در ذهنشان ماندگار شود.