چگونه ارائه موفقی داشته باشیم، انگار که تمام کسب و کارمان به آن وابسته است! چون واقعا همینطور است. تجربه نشان داده که یک ارائه قوی و بدون نقص برای معرفی استارتاپ، نتیجهاش دریافت بهترین امتیازها برای توسعه ورشد استارتاپ خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله توصیههای کلی برای یک ارائه عالی را بیان میکنیم.
خروجی مطلوبتان را قبل از تهیه ساختار ارائه مشخص کنید:
داستانی که شما میخواهید بازگو کنید زمانی به ثمر مینشیند که شنونده را با اهدافتان همراه کنید. برای رسیدن به این منظور، هدف و خروجی ایده آل برای ارائه، اولین چیزی است که باید تعریف کنید؛ سپس بقیه موارد حول محور آن بچینید و پاسخ این سوال را بدانید: “زمانی که صحبت من تمام شد، می خواهم مخاطبانم چه کاری را انجام دهند؟”
زمانی که برای سرمایهگذار ارائهای دارید، این ارائه بایستی بهترین خروجی را برای شما داشته باشد، براساس تجربه، بهترین روش، ضبط صدای خودتان است. این کار علاوه براینکه به شما یاد می دهد که از چه کلماتی استفاده کنید، به شما کمک میکند تا متوجه شوید کجاها باید لحن و تن صدایتان را تغییر دهید و کجاها از قدرت سکوت استفاده کنید.
اگر از معایب کارتان باخبر نباشید، فکر میکنید همه چیز خوب است و این یک تفکر خطرناک است. همین دلیل اهمیت یک نقد صادقانه و بی محابا را دوچندان میکند. هرچه بازخوردهای بیشتری دریافت کنید، احتمال برقراری ارتباط با مخاطب مناسب بیشتر خواهد بود و معایب کارتان را بیشتر میشناسید و برای رفع آنها اقدام میکنید.
در زمان شروع به کار، بسیاری از استارتاپها از هر فرصتی برای صحبت با سرمایهگذاران استفاده می کنند. اما این موضوع کاری بی نتیجه و وقتگیر است و صرفاً باعث هدر رفت زمان، سرمایه و از همه مهمتر امید میشود. همیشه این سه سوال را از خود بپرسید:
یکی از مهمترین نقاط قوت برای هر استارتاپ یک تیم قوی است. بایستی این موضوع در ارائه مطرح شود تا سرمایه گذار و مخاطب درست جذب شود. همیشه به یاد داشته باشید که سرمایهگذار و رابطه سرمایه گذاری، یک خیابان دو طرفه است. تجربه نشان می دهد که ماندن در این مسیر بستگی به مهارت معرفی نقاط قوت و نشان دادن شخصیت تیم، به عنوان یک راه برای اثبات توانمندیها است. موضوع دیگری که در این بخش لازم است انجام شود تمرکز بر روی کارهایی است که انجام شدهاند نه کارهایی که قرار است انجام شوند. این کار به سرمایهگذار نوعی حس اطمینان را القا میکند.
تجربه نشان میدهد که در ارائه خود هیچوقت از کلمات سنگین و پیچیده استفاده نکنید. کارآفرینانی که ارتباطات موفقی برقرار می کنند، ممکن است مثل یک دانشمند فکر کند اما به سادگی صحبت می کنند که همه متوجه صحبتشان میشوند.
و در نهایت این را به یاد داشته باشید که بهترین ارائه، به سرمایه گذاران چیزی را می دهد که باید بدانند و نه یک کلمه اضافهتر.